Het in kaart brengen van zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van SEO. Zoekwoordtoewijzing, oftewel keyword mapping, helpt bij het organiseren van uw zoekwoorden en pagina’s. Het lost rankingproblemen op en verrijkt uw website met tal van nieuwe zoekwoorden. Het feit is dat u met een beetje doordachte planning veel extra verkeer kunt krijgen dat u anders zou missen. Ik vertel je er graag meer over.
Wat is zoekwoord verwijzing in SEO?
Zoekwoord verwijzing is het proces van het toewijzen van trefwoorden aan hun relevante pagina’s op een website. Als resultaat van een dergelijke planning worden trefwoorden toegewezen aan URL’s, die op hun beurt weer verder worden gegroepeerd in clusters. Deze organisatie helpt om alle inhoud van uw website georganiseerd en correct geoptimaliseerd te houden.
Je hebt bijvoorbeeld al de benodigde zoekwoorden verzameld waarop je wilt scoren, en nu heb je een lijst met zoekwoorden en een lijst met webpagina’s. Wat je vervolgens moet doen, is die twee aan elkaar koppelen! En dat is precies wat een keyword map is. In de meest kale vorm is het een enorme spreadsheet die is opgedeeld in kolommen, met uw zoekwoorden en pagina’s die u allemaal kunt beheren. Keyword mapping is waar uw SEO-strategie mee moet beginnen als u uw optimalisatie-inspanningen echt goed wilt gebruiken.
Waarom is het in kaart brengen van zoekwoorden zo belangrijk?
Keyword mapping is een must voor elke website-eigenaar, omdat het je contentstrategie op de volgende manieren kan helpen verfijnen:
1. Voorkom overlapping van zoekwoorden
Door dezelfde zoekwoorden op meerdere pagina’s te targeten, kan het zijn dat verschillende URL’s strijden om dezelfde posities. Bovendien kunnen vergelijkbare zoekwoorden op verschillende pagina’s leiden tot volledige of gedeeltelijke duplicatieproblemen, en dit is niet wat iemand leuk zou vinden voor zijn site. Trefwoordtoewijzing helpt bij het effectief toewijzen van trefwoorden aan unieke doelpagina’s, zodat ze niet met elkaar in conflict komen.
2. Ontdek contentmogelijkheden
Een website kan achterblijven in de rangschikking, alleen omdat de gekozen digitale marketingstrategie niet alle benodigde zoekwoorden dekt. Met trefwoordtoewijzing kunt u die ontbrekende trefwoorden vinden en deze targeten met relevante pagina’s – of nieuwe maken.
3. Analyseer online prestaties
Een zoekwoordenoverzicht geeft een zo volledig mogelijk beeld van de prestaties van uw pagina’s. U kunt niet alleen zien hoe goed elke pagina scoort, maar ook op welke exacte zoekwoorden deze hoort te staan.
4. Geef prioriteit aan optimalisatie-inspanningen
Pagina’s en zoekwoorden zijn niet hetzelfde. Door alle gegevens handig op één plek te zien, pagina’s die overeenkomen met hun zoekwoorden, gekoppeld aan SEO-statistieken, kunt u uw inspanningen beter prioriteren. Een goede zoekwoordenkaart zal onthullen wat er onmiddellijk moet worden geoptimaliseerd en wat kan worden uitgesteld.
5. Stroomlijn interne koppelingen
Als zoekwoorden goed zijn georganiseerd en zijn toegewezen aan de bijbehorende webpagina’s, kunt u uw interne linkbuilding effectief organiseren en gerelateerde inhoud samenbrengen. Dergelijke koppelingen kristalliseren de sitestructuur, verbeteren de gebruikerservaring en verbeteren vele andere factoren die gunstig zijn voor rankings.
Op de lange termijn zal een consistent en continu proces voor het in kaart brengen van zoekwoorden u helpen de voortgang van SEO bij te houden en zwakke punten in uw huidige zoekwoordstrategie op te sporen.
Gereedschappen bij zoekwoord toewijzing
VDASH gebruikt Rank Tracker voor het controleren van organische posities en het doen van zoekwoordonderzoek. Met deze software kunnen we zoekwoorden aan URL’s toewijzen om de juistheid van uw optimalisatie-inspanningen te controleren.
Staan de juiste bestemmingspagina’s voor de doelzoekopdrachten? Conflicteren uw pagina’s niet? Krijg je al het organische verkeer dat je kunt krijgen? Al deze vragen kunnen we beantwoorden met de inzet van onze expertise. Bekijk onze SEO pakketten en neem contact op voor meer informatie.